Dört Kardeş | Jaguar F-Type ve Porsche 718 Cayman

 

 

Hangi 4 silindirli model, küçük hacim işini daha iyi başarıyor?

F-Type 2.0 ve 718 Cayman, iki koltuklu spor otomobillere farklı noktalardan yaklaşıyor. Porsche ortada konumlandırılmış dört silindirli boxer motorla 6 ileri manuel şanzıman kullanıyor. Jaguar ise sıralı dört silindirlisini öne yerleştirmiş ve 8 ileri otomatik şanzımanla eşleştirmiş. Motorlarını bir kenara bırakırsanız, aslında iki tane orta yaşlı gövdeye bakıyorsunuz ama bizce yıllara iyi şekilde meydan okuyorlar.

Kabinde, Porsche sizi daha fazla sarıyor ama buna rağmen dışarıyı rahatlıkla görebiliyorsunuz. Yalnızca koltukları biraz dar. Bazı kontrolleri kullanmak zor ancak navigasyon sistemi harika ve CarPlay fonksiyonunu bünyesinde barındırıyor.

Jaguar’ın kabini özel hissettiriyor. Kontroller metal ve havalandırma sistemi kontrolleri büyük. Koltukları Porsche’ninkilerden daha iyi ancak bilgi-eğlence sistemi akıcı değil ve telefonunuzun görevlerini üstlenemiyor.

F-Type hızlı bir model ve 0-100 km/s hızlanmasını 5.7 sn’de tamamlıyor. Yolda her zaman canlı hissettiriyor. 8 ileri otomatik şanzıman otomatik modda zarif çalışıyor ve vites oranları kısa. Bu sayede orta devirlerdeki torku her viteste kullanmak mümkün. O üst seviyelerdeki vahşi karaktere gerek duymuyorsunuz.

Üst viteslerde devri düşük tutarak ilerlediğinizde dahi çok fazla gecikme yaşanmıyor. Aktif ses geliştirme sistemi hoparlörlerden makul bir tınının gelmesini sağlıyor. Gaza yüklendiğinizde çatlamalar duyuluyor ki bu çatlamalar Sport modunda biraz daha çoğalıyor. Motor verimli ve karakter sahibi. Güç aktarımı ve motor, kolaylıkla ilerlemeyi olanaklı kılıyor.

Porsche’de de durum farklı değil. 200 kg daha hafif olduğu için gücü daha fazla hissediliyor. Motor 7500 d/dak’a kadar yükseliyor ki bu, turbo bir ünite için gayet iyi. Peki ses? Bir dört silindirli için başarılı. Bu otomobilde opsiyonel spor egzoz düğmesi mevcut ancak sese karakterden çok yalnızca bass tonlar ekliyor. “Bir dört silindirli için başarılı” tanımı, atasınınkine oranla sığ bir yorum olarak kalıyor çünkü eski versiyon, satın alınabilecek en iyi 6 silindirlilerden biriydi.

Ses, bir sorun değil. Sorun, ilerleme ve çabukluk. Sanki Cayman’in daha hızlı olmasına ihtiyaç yokmuş gibi hissettiriyor çünkü daha hızlı gitmek 911’in işi. Keskinlik ve zarafet için üretilmiş bir model. 6 silindirli günlerde gaz pedalının direksiyonla, frenle ve debriyajla ahenk içindeki etkileşimine alışmıştık. 718’de de aynı keskinlikle karşılaşıyorsunuz ancak güç aktarımını direksiyon ve frenle dengelemek biraz daha karmaşık bir iş.

Durum böyle ancak yolda hâlâ hızlı. Direksiyonu hisli, ortadan motorlu dengesi ona virajlarda kaliteli bir sürüş kazandırıyor ve ağırbaşlı tepkiler veriyor. Yol tutuş konusundaysa hiçbir zaman yorulmuyor.

2.0 lt Jaguar, gamdaki en çevik model çünkü motoru V6’ya oranla bir torba çimento kadar daha hafif. Hatta burnu biraz fazla keskin. Güç aktarımı destek sistemleri de çok yardımcı olmuyor. Yine de ilk arkadan itişli V8 F-Type’lara oranla 2.0 lt en uygun çekiş seviyesine sahip ve virajlı yollarda eğlenmenize olanak tanıyor. Yine de bu, geniş bir otomobil ve onunla tempolu sürüşler yapmak daha da geniş hissettirmesine neden oluyor. Şehir içi hızlarında sürüşü sert ama rahatsız edici değil. Diğer yandan Jaguar’ın tekerlek gürültüsü seviyesi daha düşük.

Sonuç mu? F-Type 2.0 başarılı bir otomobil ama dinamik özellikleri, görselliğinin gölgesinde saklanıyor. Biraz daha fazla para verip V6 tercih edilebilir.

Porsche hâlâ harika şekilde özel hissettiriyor. Şasisi, şanzımanı ve yolda ilerleyişi, fiziksel sürüşün her bileşenine hayran olan kişiler tarafından şekillendirilmiş gibi görünüyor. Bunlar da size her hızda ödüllendirici bir sürüş olarak geri dönüyor.

Cayman’in motoru da duruma eşlik edebiliyor. Verimli ve istekli ancak turbo dört silindirli ünite, sizinle dışarıdan bir yerlerden iletişim kuruyor. 6 silindirli motorsa direkt olarak sinir sisteminize bağlı gibi hissettiriyordu ki bu da onu dünyanın en iyi spor otomobili haline getiriyordu. Şimdiyse bu fark biraz daha azalmış.

JAGUAR F-TYPE

1997 cc, 4 silindirli, turbo, arkadan itiş, 300 bg, 400 Nm

7.2 lt/100 km, 163 g/km

0-100 km/s 5.7 sn, 250 km/s

Buradaki daha konforlu olanı ve harika görünüyor. Yine de dört silindirli formunda ısırmaktan çok havlıyor.

PORSCHE 718 CAYMAN

1988 cc, 4 silindirli, turbo, arkadan itiş, 300  bg, 380 Nm

7.3 lt/100 km, 168 g/km

0-100 km/s 5.1 sn, 270 km/s

1410 kg

Şasisi eşsiz, ergonomikleri harika ve performansı yüksek. Hacimdeki küçülme, ruhundan biraz çalmış.

Garip şekilde motor kapağı dört silindirli olduğunu belli etmiyor.

Geçmişteki 6 silindirliyle karşılaştırmazsanız, gayet başarılı bir model.

 

test