Fuara katılmayacağını açıklayan 16 firmanın ardından 4 yeni firma daha stantlarının yerini boş bıraktı…

Türkiye’nin şüphesiz en büyük otomotiv buluşması olan İstanbul Autoshow‘un düzenleneceği tarihe günden güne yaklaşıyoruz. Bilindiği üzere TUYAP Fuar ve Kongre Merkezi‘nde ve 2 yılda bir yapılan etkinliğin tanıtımlarının Şubat ayı içerisinde yapılması planlanıyor. Otomotiv sektöründe ki neredeyse bütün firmaların müşterileriyle veya sadece meraklılarıyla buluştuğu bu dev organizasyona ciddi bir katılım oluyordu ülkemizde. Biz otomobil severler olarak günleri değil saatleri sayarak 21 Nisan 2017 tarihini beklerken gelen haberlerle bir bir yıkıldık.

İlk olarak Doğuş grubunun başı çektiği 16 markanın fuara katılmayacağı açıklanmıştı. Bu markaları Bugatti, Porsche, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini, Citroen, DS, Subaru, Infiniti, Kia, Suzuki, Mazda ve Volvo olarak sıralayalım buraya. Otomotiv sektörünün lider markalarının fuara katılmaması büyük yankı uyandırmıştı. Türkiye için konuşmak gerekirse, ışıklarda durduğunuzda etrafınızı saran neredeyse bütün arabalar bu markalardan birinin modeli. Ülkede böylesine iyi satışlar yapan bu markaların Autoshow’un  satışa canlandırıcı etkisini görmezden gelmeleri insanlar tarafından garipsendi. Hatta bazı insanlar bunu kendilerine “saygısızlık” olarak da yorumladı. Bu firmaların bu kararları almasında ki sebep ise “2017 yılında pazarda bir küçülmenin öngörülmesi üzerine yapılan bütçe kısıtlamaları”Peki şuan için gerçekten sektörde bir düşüş var mı?l

Küresel otomotiv pazarının 2016 sonunda yüzde 4.6 büyümesiyle birlikte otomotiv sektörü kendi rekorunu tazeledi. 2010 yılında 75 milyon olan küresel araç satışı sayısı, 2016 yılında 93 milyona çıkmakla birlikte her sene “rekor kırarak” istikrarlı bir şekilde arttı. Bu sektörün sürekli büyümesinde ise 6 yıl önce “en büyük otomotiv pazarı” unvanını ABD‘nin elinden alan Çin‘in katkısı yadsınamaz. Rakamlara göre Çin satışlarını %18 arttırarak 23 milyonun üzerinde araç satışı gerçekleştirdi. Kuzey Amerika  ve Avrupa’da da araç satışlarının tabir-i caizse “kendini bulması” da küresel araç satışı sayısının artmasında önemli bir etken oldu. Her şey bu kadar pozitif iken, sanırım, otomobil firmalarının öngörülerine sebep olan ana neden Çin’de otomobil için verilen teşviğin 2016 yılının sonunda yarı yarıya azaltılması.

Sektöre şöyle bir göz attığımıza göre Autoshow’a geri dönebiliriz. 16 markanın katılmamasının yankıları sürerken, Land Rover, MINI ve Jaguar’da fuara katılmama kararı aldı. Bu gelişmelerin ardından 19 markanın fuarda olmayacağı kesinleşti. 2015’de düzenlenen bir önceki fuara 37 markanın katılmış olduğu düşünüldüğünde kaybın boyutu gözler önüne çıkıyor.

Markaların yarısından fazlasının, sektörün lokomotifleri olsalar bile, katılmayacak olması beni ve benim gibi insanların gitmesini engellemeyecekti. Ancak kulaktan kulağa yayılan bazı dedikodulara göre fuarın iptal edileceği konuşulmaya başlandı.Şu an için herhangi bir resmi açıklama yok hatta TÜYAP Fuar ve Fuarcılık Hizmetleri Genel Müdürü İlhan Ersözlü fuarın planlandığı gibi 21 Nisan’da gerçekleşeceğini söylüyor. Ancak 20(yazıyla YİRMİ)  firmanın katılmayacak olması nedeniyle fuarın sönük geçeceği düşünülüyor.AUTOSHOW_2015

2015’den beri beklediğim günlerin gelmesine sevinirken, 20 firmanın katılmayacak olmasıyla yıkıldığım bir zaman dilimindeyim. Çantamın hafifleyecek olmasına seviniyorum ancak bir yandan da aklıma 2015’de MX-5’i gördüğüm o ilk anlar geliyor. Fuar haritasının başına gidip ilk olarak Mazda standının nerede olduğuna bakmıştım. O an yaşadığım heyecanı tekrar yaşayamayacak olduğum için üzgünüm. Evet, biz her şeye rağmen,eğer düzenlenirse, fuarda olacağız ancak “Onlar” olmayacak. Ve eminim ki “onlar”la birlikte birkaç bin kişi de…