Faraday Future elektrikli aracı FF91’i CES 2017’de  gözler önüne çıkardı

Faraday Future isimli start-up şirketin elektrikli bir araç çıkaracağı duyulduğunda binlerce akıl kafalarda bir soru vardı: “Faraday Future ne?” Gerçekten bu duyulmadık şirketin böylesine büyük bir atılım yapması ve en önemlisi ciddi bir kaynak ile yapması kafaları karıştırmıştı. 400’den fazla çalışanı olduğunun konuşulması ve sadece fabrika yatırımı için 1 milyar$ yatırım yapması Faraday Future ile ilgili birçok soruya neden olmuştu. Ayrıca 400 çalışanının çoğunun eski Tesla ve BMW “İ” serisi çalışanı olması aracın, hayata geçirilebilirse, fazlasıyla iyi olacağını ispatlar nitelikteydi. Lakin şirket hakkında pek bir şey bilinmemesi şirketin şeffaf görünmemesine neden oluyordu ve insanlar tarafından sıkça eleştiriliyordu. Ortada bir tam “doğru” olmadığına göre insanlar kendi doğrularını ürettiler ve bu doğrulardan en makul olanı cüzdanı Çin’den gelen beyin takımı ise Tesla’dan oluşmuş olan bir şirket olduğuydu.

Takvimler 2017’yi gösterdiğinde bu şirket ilk aracının örtülerini CES 2017‘de kaldırdı. Örtünün altından çıkan eser gerçekten büyük ilgi gördü. Bu ilginin tek sebebi aracın inanılmaz fütüristik bir tasarımının olması değildi. Çevreciliğiyle ve performansıyla (dürüst olmak gerekirse özelikle performansıyla) gönlümüzde taht kuran rakibi, Tesla, ile olan mücadelesinin sonuçları da takdire şayandı. Bu sonuçlara göre Tesla 100 kilometreye 2,5 saniyede çıkarken, FF91 bunu 2,39 saniyede tamamladı.

Ancak rekabeti sadece hız ibresine sıkıştırmak çok sığ bir yaklaşım olurdu. Bu yüzden FF91’in 98kWh‘lik bataryasından bahsetmek istiyorum(Tesla’da 85 kWh). İsterseniz bunun ne anlama geldiğini direk birinci ağızdan, şirketin yöneticilerinden Peter Savagian’dan,  dinleyelim;” FF91’in saatte 90 kilometre hızla 775 kilometre menzile sahip.” Şu an Tesla’yı anmazsak olmazdı. Bir Tesla, modeline göre değişmekle birlikte, 350-450 kilometre arası bir menzile sahip. Hatta bu konuda kendi markasında rekoru elinde tutan modeli P85D ile 728,7 kilometredir. Görünen o ki FF91’in menzili Tesla’nın rekorundan daha fazla olacak.

faraday-ff-91-ces-2017-22

Tesla’dan daha verimli ve daha hızlı bir araba yapma amacıyla kolları sıvayan bu firma amacına ulaşıyor gibi görünüyor. FF91’in, Tesla’dan daha hızlı ve daha ekonomik göründüğünden bahsetmiştik az önce. Peki bu araç Tesla gibi bir modelin tahtını sallayabilecek mi? Tesla yılların tecrübesini, birikimini ve en önemlisini güvenini taşıyan bir firma. 2003’te kurulduğundan beri sadece %100  elektrikli otomobil üretimine yoğunlaşmış olması onu bu sektörün tartışmasız lideri konumuna getiriyor. 2018 yılında piyasaya sürülmesi hedeflenen FF91’in, Tesla’nın yerine geçmesi şu an için olanaksız gözüküyor. Ancak yıllar geçtikçe, müşterilerden olumlu geri dönüşler aldıkça Tesla, FF91’in ayak seslerini daha yakından duymaya başlayabilir. Ancak şunu da söylemeden geçmeyelim: Tesla bu ayak seslerinden rahatsız olmayacaktır. Çünkü bu iki markayı da özerk birer devlet gibi düşünürsek iç işlerinde ne kadar karşı karşıya dursalar da, dış işlerde ikisinin de amacı ortak:Sürdürülebilir taşımacılığa geçişi hızlandırmak.”

faraday

Sonuç olarak, Faraday Future sektöre karanlık bir giriş yaptı ancak ortaya “nur topu” gibi bir araç çıkardı. Tesla süren, içinde bulunan veya okuyan herkesin dilinde olan “ivmelenme” kelimesini daha da ileriye taşımak isteyen FF91 amacına ulaşmak için oldukça büyük adımlar atmış gibi duruyor.

Ayrıca bu büyük adımlar müşteriler tarafından da ödüllendirilmiş gibi duruyor. Faraday Future resmi twitter hesabından yaptığı açıklamada Dünya çapında 36 saatten az bir sürede 64.124 talep aldıklarını ifade etti. FF91’e ön sipariş vermek için 5000$ depozito vermeniz gerektiğini de hatırlatalım. Eminiz ki bu büyük talep ve ortaya çıkan sayısal verilerde ki başarılar şirket için büyük bir itici güç olacaktır.

Ne kadar içten yanmalı motor sevdalısı bir insan olsam da böylesine çevreci ve performanslı araçların artmasını mutlulukla karşılıyorum. Bu yeni markalar rekabeti ve çeşitliliği arttıracaktır. Rekabet ise müşteriye yarayacaktır. Ayrıca bu ara çok söylenen “devir ekonomi ve çevrecilik devri” tarifine uyan arabalar bu araçlar. Bu iki araçta(Tesla ve FF91) bu devrin tabiri caizse “az yakan çok kaçan” arabaları. En azından ekonomik bir insan olacaksam,  hızlı bir ekonomik insan olmak isterdim. Ancak şunu da söylemeden geçmeyelim, ucuz bir çevreci araba olmayacak gibi duruyor. Şirket tarafından gelen bilgilere göre arabanın 2 milyon Çin yuan‘ından(292.645$) az olacak. Rakam oldukça ciddi duruyor ancak umuyoruz ki seri üretim aşaması da başarılı geçer ve FF91’i yollarda sıkça görmeye başlarız.

faraday2