Şimdi ve burada, karşımızda. | Jaguar I-PACE

Kabinin ileride olmasını istedik çünkü kaputunun altında üzerine konuşulabilecek fazla bir şey yok. Ortadan motorlu spor otomobillerin havasını yakalamayı amaçladık. Aynı zamanda üretmediğimiz C-X75’in de izlerini taşımasını istedik.”

Dürüst olmak gerekirse Jaguar’ın tasarım direktörü Ian Callum, makul bir 5 kapılı aile SUV’u yerine ortadan motorlu, türbin güçlü bir hiper otomobil konseptinden bahsediyor gibi hissettiriyor. Yine de I-Pace bir diğer kes/yapıştır crossover değil. Jaguar’ın ilk saf elektrikli otomobili ve genellikle köklerini yeni bir yola yönlendirmek yerine onlara bağlı kalması dolayısıyla eleştirilen bir markanın tamamen yeniden keşfi niteliği taşıyor.

Bu otomobil için şimdiden sipariş verebilirsiniz. İlginç olan gerçekse; Audi, BMW ve Mercedes’in Tesla’yı geride bırakacak elektrikli SUV’lar üretmekle uğraşmasına rağmen Jaguar’ın onları çoktan geçömesi. Daha ilginç olan şeyse, biraz daha yüksek ve daha ince olmasına rağmen üretim versiyonunun oranlarının konseptinkinden neredeyse hiç farklı olmaması.

Callum “Bir tasarımcı olarak gördüğüm şey, bir fırsattı. Büyük motoru varmışçasına uzun bir kaput tasarladık ve spor otomobillerin bileşenlerini ekledik” diyor. “Otomobilin şekli kafamda uzun zamandır mevcut. Ortadan motorlu bir aile otomobilini nasıl tasarlarsınız? Aslında bunu yapamazsınız çünkü çocukları arkada konumlandırmanız gereklidir. Yani bu otomobil bir fırsattı. Sizi birçok kısıtlamadan kurtaran bir fırsat.”

Sonuçta da ortaya çarpışma kurallarının izin verdiği ölçüde kısalıkta bir burun ve olabildiğince önde konumlandırılan ön tekerlekler ve yolcu bölümü çıkmış. Arka tekerlekler ve koltuklar bulundukları noktada kalmış ve uzun aks aralığıyla geniş bir kabin sunulmuş. I-Pace ve Porsche Macan’ın uzunlukları arasındaki fark milimetrelerle ölçülse de, Jaguar’ın aks aralığı 180 mm daha uzun ve arkada 30 mm daha fazla diz mesafesi unuyor.

Aks aralığı buradaki kilit nokta. Kaykay şeklindeki pil iskeleti burada konumlandırılıyor. Daha fazla aks aralığı da, daha fazla pil anlamına geliyor. 90kWh’lik lityum iyon piller, Jaguar’ın yeni tamamen alüminyum EV mimarisine soğutma/ısıtma sistemiyle birlikte entegre edilmiş. Bu da I-Pace’in Jaguar’ın ürettiği en sert gövdeli model olmasını sağlamış. Diğer yandan otomobilin ağırlık merkezi F-Pace’inkine oranla 130 mm daha aşağıda. Önde çift salıncaklı, arkadaysa çok kollu süspansiyon kullanılmış. Yükselip alçalabilen havalı süspansiyon ve adaptif amortisörlerse opsiyonel. 2.1 tonluk ağırlığıyla hafif bir otomobil değil ama hâlâ pozitif işaretler veriyor.

Rakamlarla devam edelim. Otomobilin menzilinin yeni WLTP döngüsüyle 480 km olduğu söyleniyor. 100kW’lik hızlı şarj ile otomobili yüzde 0-80 oranında 45 dakikada şarj etmek mümkün. 7Kw’lik ev şebekesiyle bu süre 10 saat. “Piller insanlar gibidir. 20 santigrat ile 25 santigrat derece arasında çalışmaktan hoşlanırlar” diyor model gamı direktörü Ian Hoban. Bu nedenle hava dondurucu ısılardayken pilleri çalışmaya önceden hazırlayan bir sistemle menzilin 130 km’ye kadar arttırılabileceğini söylüyor.

Güç, dört tekerleğe birden her aksta bulunan bir çift eş merkezli (aralarında bir aktarma mili bulunuyor) manyetik senkronize motorla aktarılıyor. Jaguar’ın kendi tasarladığı bu motor çiftlerinin her biri 200 bg güç üretiyor ve model toplamda 400 bg ile 695 Nm’ye ulaşıyor. Bu değer F-Type SVR’ninkiyle aynı ancak gaz pedalına bastığınız anda kullanıma sunuluyor. Modelin 0-96 km/s hızlanması 4.5 sn ki bu da onu Range Rover Sport SVR ile aynı kulvara taşıyor.

Kabinde JLR’nin en son Touch Pro Duo çift ekranlı bilgi-eğlence sistemi yer alıyor. Direksiyonun ardında dijital göstergeler ve yüzer orta konsol mevcut. İleri teknolojili görünüyor ama Tesla’nınkinden farklı olarak Jaguar düğmelerden tamamen vazgeçmemiş. Tek kademeli şanzıman ve klima kontrolleri yine düğmelerden oluşuyor. Bu, geleneksel ve gelecekçi işçiliğin bir birleşimi. Altı USB girişi, beş kişilik bir kabin ve büyük bir bagaj. Diğer yandan kablosuz yazılım güncelleme sistemiyle siz uyurken otomobilinizin menzili ve performansı iyileştirilebilir. Yeni ve heyecan verici hissettirmesinin yanında konforlu ve tanıdık.

Evet, Tesla yıllardır Model S ve X satıyor ancak Tesla bir Silikon Vadisi girişimi ve yalnızca elektrikli otomobil üretmeye odaklı. Buna karşın Jaguar kendini köklerinden kurtaran ve geleceği gerçeğe dönüştüren bir marka. Dünyanın şarj edilebilir bir Jaguar için hazır olup olmadığını zaman gösterecek ama kesinlikle dikkate alınması gereken bir durum.

 

 

Her 12 parçasında 36 modül bulunan ve 432 likit soğutmalı kese tipi hücreden oluşan 90kWh’lik bir pile bakıyorsunuz. Ya da Jaguar’ın deyişiyle, kaykaya… Son derece basit değil mi? Problem şu ki, daha fazla pil istiyorsanız, daha fazla aks aralığına sahip olmanız gerek. Ya da daha fazla güç yoğunluğuna… Jaguar limuzin seçeneği konusunda isteksiz ve katı haldeki pillere geçmeden önce lityum iyon teknolojisini ileri taşımayı tercih ediyor.

 

“Tamamen alüminyum EV mimarisi, I-Pace’i üretilen en sert gövdeli Jaguar’a dönüştürüyor.”

 

test