CUPRA, bu yıl 20. yaşını kutluyor. TopGear olarak biz de CUPRA’ya özel üç gün süren çılgın bir doğum günü partisi düzenledik.

Sıradan doğum günü kutlamalarında neler olacağını önceden tahmin edebilirsiniz. Arkadaşlar bir araya gelir, hediyeler verilir, gülünür, eğlenilir, sonrasında üstünde mumlar olan pasta gelir, doğum günü sahibi pastaya üfler, fotoğraflar, selfie’ler, sonra biraz daha eğlence ve parti sona erer. Peki eğer doğum günü sahibi, bir markanın otomobillerinin daha sportif, daha performanslı ve elbette çok daha hızlı versiyonuysa o zaman ne yaparsınız? Bizim partimizde doğum günü sahibi temsilciliğini Leon CUPRA yaptı. Biz de ona pasta olarak yaz sıcağında kavrulmuş ve yağmurda kayganlaşmış asfalt, mum olarak 20 tur ve hediye olarak Türkiye’deki üç pisti verdik. İlk gün İzmit Körfez Pisti’nde, ikinci gün İzmir Ülkü Yarış Pisti’nde, son olarak da İntercity İstanbul Park’ta 20 tur attık. Evet, parti yorucu geçti ama üç gün süren eğlencenin sonunda herkesin yüzünde bir gülümseme vardı.

BİRİNCİ GÜN…

İzmit Körfez Pisti

Heyecanlı mıyız? Evet hem de çok… Çünkü önümüzde üç gün, üç pist, 60 tur ve toplamda kat edilecek 106 bin 706 metre mesafe var. Üstelik bütün bunları, SEAT’ın şimdiye kadar ürettiği en güçlü CUPRA modeliyle, yani 2.0 lt TSI motorlu ve 290 bg güce sahip Leon CUPRA’yla gerçekleştireceğiz.
Aslında İzmit Körfez Pisti, partilerde birbirini yakından tanımayan insanların kaynaşmaya çalıştığı o ilk dakikaları simgeliyor. Hani herkesin birbirine karşı ilk etapta mesafeli davrandığı ve karakterini çözmeye çalıştığı anlar. Pit alanının çıkışındayız; şanzıman manuele alındı, sürüş profilinden CUPRA modu seçildi ve ESP… Hayır, henüz değil. Unutmayın, kaynaşma aşamasındayız.

Isınma turunda limitlerle ilgili bilgi sahibi olduk ve doğum günü sahibimiz bizi sıcak karşıladı. Şimdi bir kere ESP’ye dokunalım ve sistemin işe biraz daha az dahil olmasını sağlayalım. Her şey yolunda ama bir kez kaynaştıktan sonra çılgın şeylerin yaşanacağının da sinyallerini alıyoruz. Ve şimdi ESP’yi tamamen devreden çıkarma

zamanı. İşte şimdi oldu; CUPRA tamamen canlandı ve motorundan gelen müziğin ritmine kendini bıraktı. CUPRA, yolu gayet iyi kavrayan bir otomobil ve çizgisine sadık kalma konusunda sürücüsüyle tartışmayıp onun dediklerini yapıyor. Arka tarafını başarıyla kontrol ediyor ve ön taraftaki elektronik diferansiyel otomobilin burnunu direksiyonu çevirdiğiniz noktaya doğru çekiyor. Eğlence mi istiyorsunuz? O halde geleneksel hızlı hatchback formülünü deneyin. Viraja hızlı gelin, geç fren yapın, ağırlığı öne taşıyın ve sert bir direksiyon komutuyla viraja dalın. Sonrasındaysa kontrollü bir arkadan kaymanın tadını çıkarıp minik kontralarla virajdan hızlanarak çıkabilirsiniz. Tam da beklendiği ve olması gerektiği gibi.

Yazın ortasında kliması ve camları kapalı (dürüst olmak gerekirse bir ara yolcu tarafındaki camı biraz araladık) bir otomobilin içinde 20 tur atmanın insanı ne kadar terleteceğini tahmin edebiliyorsunuzdur ama sıcaktan şikâyet etme hakkımızı ikinci günde İzmir Ülkü Yarış Pisti’nde edindiğimiz deneyimleri anlattığımız sayfalara saklamayı uygun görüyoruz.

İKİNCİ GÜN…

İzmir Ülkü Yarış Pisti

Çok sıcak! Gerçekten çok sıcak. Bunun nedeni belki de sabaha karşı 06:00’da yola çıktığımız ve tek bir kısa molayla 6 saatlik bir yolculuğun ardından (elbette klimalı ve Leon CUPRA’nın Comfort modunun getirdiği rahat yolculuk imkânı da rol oynuyor) İzmir Ülkü Yarış pistine öğlen vardığımız içindir. Otomobilden iner inmez sanki birileri yüzümüze alev makinesi tutuyor gibi hissettik. Tek umudumuz vücudumuzun bu sıcaklığa kendini alıştırmasını beklemekti ama beklediğimiz gibi olmadı.

Daha fazla zaman kaybedemezdik ve tur atmaya başladık. İzmir Ülkü Yarış Pisti, son derece teknik bir pist. Burayı hızlı ve eğlenerek dönmek için, bazı kilit virajlarda hangi çizgiyi ve vitesi tercih etmeniz gerektiğini iyi belirlemelisiniz. Bu noktada da Leon CUPRA gibi, alt devirlerde istikrarlı bir güç sunan ve hata affedici bir otomobile ihtiyacınız var.

CUPRA’nın 2.0 lt TSI motoru 1700 d/dak’tan 5600 d/dak’a kadar 350 Nm’lik bir torku kullanımınıza sunuyor. Çizgiyi kaçırdığımız veya bir sonraki virajı hesaba katmadan vites seçimi yaptığımız yerlerde, sonrasında zaman kazanmak adına bildiğimiz en iyi şeyi yaptık; gaza sonuna kadar bastık. Çünkü İzmit Körfez Pisti’nde keşfettiğimiz üzere Leon CUPRA’da torque-steer, yani viraj içinde gaza bastığınızda otomobilin burnunun dışa açılması durumu hakkında fazla endişelenmememiz gerektiğini biliyorduk. Direksiyon üzerindeki kulakçıklarla kontrol ettiğimiz 6 ileri DSG şanzıman da sözümüzü anında dinliyor, herhangi bir tereddüt veya isteksizlik göstermiyordu. Ve frenler; doğrusunu söylemek gerekirse İzmir’e ayak bastığımız anda 20 turun sonuna doğru frenlerin yoğun mesai şartları nedeniyle greve çıkacağını düşünüyorduk. Frenler greve çıkmadı ama 17. veya 18. turda biraz şikâyet etmeye başladı. Peki görevlerini yerine getirmekte isteksiz miydiler? Kesinlikle hayır. Sadece biraz yorulmuşlardı o kadar. Bunun yanında sıcaklıktan jöle kıvamına gelen 235/35 R19 lastikler nedeniyle CUPRA, 20 turluk eğlencenin ortalarında yola daha da bir tutunmaya başladı. Sonrasındaysa büyük ihtimalle bizim oryantasyon kaybı yaşamamızdan dolayı işler biraz değişti.

Hareketli bir partide köşede oturarak eğlenmek çok zordur. Piste çıkıp dans etmeli, kendinizi göstermeli ve ortama ayak uydurmalısınız. Bizimle birlikte Leon CUPRA da çok yoruldu ama dans pistinden indiğimizde, burnumuzdan damlayan ter ve Leon CUPRA’dan gelen lastik ve fren kokuları aslında ne kadar eğlendiğimizin bir göstergesiydi.

ÜÇÜNCÜ GÜN…

Intercity İstanbul Park

“CUPRA her şart altında sürücüsünü mutlu edebileceğini kanıtladı.”

İkinci gün İzmir Ülkü Yarış Pisti’nin sıcağından çok fazla şikâyet etmiştik ve hayat, başımıza gelen hiçbir şeyden, hiçbir olaydan şikâyet etmememizi, olanı olduğu gibi kabul ederek duruma şükretmemiz gerektiğini bir kez daha hatırlattı. Doğum günü partimizin üçüncü ve son gününü 5338 metrelik Intercity İstanbul Park’ta geçirdik ama bu kez bizi zorlayan havanın sıcaklığı değil, tam tersine tufan standartlarındaki sağanak yağmurdu.

Yağmurun biraz hafiflemesiyle birlikte piste çıktık. Bildiğiniz gibi Intercity İstanbul Park, bir F1 pisti olduğu için en hızlı yol otomobillerinin bile içinde kaybolduğu, tek bir turun bile dakikalarca sürüyormuş gibi hissettirdiği bir yer. Yine de burası, Leon CUPRA’nın gerçekten yüksek hızlardaki yön değişimlerinde ne kadar yetenekli olduğunu keşfetmek için mükemmel. Peki ya ıslak asfalt? Buraya eğlenmeye geldik ve bizim için bir sorun yok. En kötü ihtimal kendimizi kum havuzunda buluruz.

Kaygan zemin nedeniyle CUPRA’ya biraz daha yumuşak komutlar vermemiz gerektiğinin farkındaydık. Ancak CUPRA’nın da aynı oranda yumuşak tepkiler vermesi gerekiyordu. Her turda farklı bir ayar denemeyi uygun gördük. CUPRA modu bu şartlar için fazla keskin, sport modu biraz daha uygun ama hâlâ eksik bir şeyler var, Comfort modunda süspansiyon iyi hissettiriyor ama geri kalan

ayarlarla birlikte bu şartlar için pek doğru değil. O halde sürüş profili seçimi ekranından Individual, yani her bileşeni farklı şekilde ayarlamak en mantıklısı. Süspansiyon; Sport, direksiyon; CUPRA, motor; Sport, ön diferansiyel kilidi CUPRA, klima… klimayı boş verin zaten kapalı.

İşte şimdi oldu; CUPRA, verdiğimiz yumuşak komutlara aynı yumuşaklıkla akıcı tepkiler vermeye başladı. Virajları, hızlı olmak adına geç frenle birlikte hafif yanlayarak alabiliyorduk ve belki de üç günlük partinin en eğlenceli kısmını yaşıyorduk. Islak ya da kuru zemin fark etmeksizin, CUPRA her şart altında sürücüsünü mutlu edebileceğini kanıtladı.

Son turlarda yağmur şiddetini uzun zamandır karşılaşmadığımız bir seviyeye yükseltti. Pistin alçak bir noktasında 2-3 saniye suda kızaklayarak pistin dışına doğru sürüklendiğimizde, bazı şeyleri fazla zorlamamamız ve partiyi sonlandırmamız gerektiğini anladık.

Ibiza Kit Car’ın 2.0 lt kategorisinde Dünya Ralli Şampiyonası’nda kupayı kaldırmasını kutlamak amacıyla 1996 yılında ikinci nesil Ibiza CUPRA’ya başlayan serüven, bugün bütün hızıyla devam ediyor. TopGear Türkiye olarak CUPRA’yı tebrik ediyor ve 30. yılında o günün güncel modeliyle pistlerde 30 tur atmayı şimdiden iple çekiyoruz…